Lördag 11 augusti

Fick sovit lite för lite för att komma i tid till tåget. Det var kokande hett ute, men på tåget var det lite svalare. Dock hade jag lyckats boka in mig på djurvagnen (hade svagt minne av att bokningsdamen sa det), vilket inte var helt lyckat, särskilt som jag är allergisk mot hundar. Dessutom lite hundrädd. I min kupé fanns fyra hundar i storleksordningen gigantisk till liten-och-gläfsig. Plus en katt.

Jag fick sitta bredvid en gammal tant som tvunget skulle ha alla sina väskor i knät och hunden vid sina fötter. Det var nån slags kunglig spaniel som hette Elof och som hade varande ögon. Det första tanten gjorde var att ge mig kopplet när hon skulle fippla med sin packning. "Du kan hålla, är du snäll." Sen ville hon småprata och jag kände mig inte alls på humör för detta. Efter flera undflyende försök att somna så gick jag till slut och satte mig i cafévagnen.

Det ska nu sägas att jag inte lämnade en stackars pratsjuk pensionär till sitt öde, för hon ville egentligen komma i samspråk med de andra djurägarna som hade skapat en mycket förtrolig miljö i sätena bredvid. De tog henne till sitt barm och jag fick mig en kopp kaffe. Dock fick jag inte heller där sitta i fred, då en övernitisk och märkligt rastlös SJ-anställd envisades med att gå runt och flytta på saker, öppna alla skåpsluckor 14 gånger och gärna där jag satt. Resan var faktiskt allt annat än njutbar.

Göteborg visade sig från sin bästa sida, med sol och folkvimmel, oblyg dialekt, mycket converse-skor och sittande direkt på asfalten i väntan på spårvagnen. Jag fick tag i Lova på telefon och hon bjöd in till grillfest i Bergsjön. Jag reserverade mig med hänvisning till att lägenheten måste vara i gott skick innan jag begav mig, eftersom det ska komma spekulanter imorgon.

Lägenheten var i ett sorgligt skick. Driven av ilskan på mina inneboende som lämnat den så fick jag städa ur rum för rum i sex timmar. Det var inte annat att göra. Det var varmt och svettigt och jag var på uselt humör. Vid halv elva på kvällen så var det bara att kapitulera och avboka besöket i Bergsjön.


Kommentarer
Postat av: Gwellmyn

Jag har svart att tro att det ar varmare an har i Tokya. Vi har 34 grader varmt och fuktigt i luften, sa klaga inte du =)
Sista dagen i Japanland, sa nu ska vi ut och gora av med vara sista pengar.... SHOPPING SPREE!!!

2007-08-12 @ 04:09:55
Postat av: Vegard

Naivt nog inbillade jag mig inte att du stod och slet helt själv med städandet i en ganska stor och, vad som verkar ha varit, en ganska sunkig lägenhet. Istället för att fresta med utgång kunde man kanske ha lyft ett finger och gjort tillvaron lite behagligare för dig. Men, men. Jag hoppas att ditt glödande, inre hat drev dig genom större delen av processen och att du sen vaknade helt utan minne av att ha städat alls.

2007-08-12 @ 12:54:44
Postat av: k-paw man

djur och barn på offentliga platser borde det införas något slags förbud mot... kan jag tycka på mina mer fascistiska dagar.
sen vill jag säga det som gwellmyn sa också. Det är varmare här!!! men, sådant där märker man ju inte när man tycker det är varmt där man är. Så alla sympati.
Hoppas att städningen slutade hyffsat lyckligt.

2007-08-13 @ 14:09:01
URL: http://kinapuffen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0