Onsdag 29 augusti

Ute ur radioskugga till slut. Nu sitter jag hemma hos Carro efter en strapatsrik vecka och tar det lugnt. Det har varit internetlöst ett långt tag så jag får försöka göra en resumé av flyttveckan.

Onsdag för en vecka sen
Jag vaknade av att städkillen ringde och vi gjorde upp tid för att han skulle få nycklar, för att kunna gå in själv. Ett litet tappert gäng flytthjälpare dök upp hos oss och hjälpte till med Hoppes utflyttning. Jag fick även lite bärhjälp med sopsäckar, men det blev en del större möblemang över.

På kvällen åkte jag över till Vegard där min syster Sara och Håvard uppehöll sig. Vi var mest hemma i lägenheten för alla var lite trötta, men gjorde en liten utflykt till en av Gammelstans många pubar. Trevlig kväll och som Håvard påpekade för mig strax innan jag skulle gå morgonen efter, sista gången jag såg honom på ett tag eftersom han skulle tillbaka till sina läkarstudier i Lettland.

Torsdag
Upp efter lite sömn för att möta städkillen på Backaplan. Inte världens gedignaste känsla, men det fick gå. Han skrev ett handskrivet kvitto på att han fått nyckeln. Sen tog jag mig in till Café Talang där jag inte varit på evigheter och fick träffa alla lajvarna. Mycket nostalgiskt. Därefter följde Jonny och Karin med till Synthhaket för att äta mat och sen var vi ute hela kvällen. Jag återvände med lite snabbmat till ett ganska öde Pennygången, som innehöll få underhållande element och ett ekande tomt vardagsrum.

Fredag
Städade och packade hela dagen. Fick hjälp av Frida att köra flyttlådor från Carro, vilket gjorde att jag kunde fördela lasten mycket jämnare än min första ogenomtänkta strategi där alla lådor var hur tunga som helst. När jag plockat ner allt så fanns det inte så mycket mer att göra alls på Pennygången, men som tur var hade Carro anordnat myskväll med mat och umgänge hemma hos sig i Frölunda.

Lördag
Mamma och pappa kom ner från Värmland med släp och med hjälp av vänner fick vi iväg de överblivna möblerna och skräpet till tippen, samt ner alla mina grejer. Tre trappor utan hiss är sällan en god idé, men det gick som smort.

När hjälparna givit sig av så spenderade vi ytterligare fyra timmar i lägenheten med att pirka bort alla lampor och krokar och bös. Pappa gav sig dristigt på vattenlås och avloppsbrunnar och mamma lyckades avlägsna flera svåra fläckar. Det är helt sanslöst hur mycket slit det är att tömma en lägenhet av den här sorten. Sen begav vi oss på den långa färden österut och kom fram klockan halv ett på natten till kusinfamiljens hus i Nyköping där vi stupade i säng.

Söndag
Måttligt utsövda åkte vi till mormor på snabbfrukost och åkte sedan till Stockholm. Där väntade Tobias vid det nya hemmet, men oroväckande nog inte själva ägaren som skulle komma med nycklarna. Efter lite panikringande fick jag till slut fatt i honom; det visade sig att han glömt bort mötet, men vi hakade av släpet och åkte till Hornstull där jag fick nycklarna.

Sen lastade vi upp alla saker och det gick också smärtfritt. Mamma och pappa fick se flera av mina stockholmsvänner och mot slutet dök Karin och Jonny upp som varit i Stockholm på bröllop. Vi gick och åt och sen blev det övernattning i den gamla lägenheten i Hägersten.

Måndag
Upp i ottan för att hinna till Ikea. Jag hade grundat lite på hemsidan dagen innan och kunde ganska smidigt välja ut bland annat en bäddsoffa, en bokhylla, en kontorsstol och soffbord. Det kändes lite annorlunda än mina tidigare Ikea-besök som mest innefattat lite pynt och billigt husgeråd. Vi lämpade av pappa i lägenheten för att han skulle borra upp fästen till olika saker och mamma fick köra i Stockholmstrafiken vilket hon gjorde med bravur. Jag kunde navigera i vägnätet ganska bra, på grund av idel taxiresor hem från jobbet.

Vi packade ihop alla saker i den gamla lägenheten och åkte vändor med dem till den nya. Det var rätt pressat tidsläge, men vid sjusnåret kunde föräldrarna bege sig hem mot Värmland. Det var en kämpainsats och jag är mycket tacksam.

Städkillen hörde av sig för att berätta att de var färdiga med Pennygången och slängt in nycklarna. Han var lite skeptisk till min alternativa adress som var till föräldrahemmet i Ålgården. "Men vilket nummer är det?", "Nej, alltså, det är en by, det är inga nummer. Du kan få namnet på gården!". Tobias dök upp mot slutet och vi gick och käkade. Sen kom Göran över och vi pratade hela natten, medan jag packade upp lite.

Tisdag
Vaknade i mitt nya hem. Det var skönt. Jag åt frukost ordentligt och började med att tvätta, pröva diskmaskinen och gå och handla det som saknades av husgeråd. Sen gav jag mig i kast med att montera ihop bokhyllan. Det var ett monsterprojekt. Varje moment i sig var ganska överkomligt, men jag tror att tanken var att man skulle vara fler än en när man byggde ihop den. Den är 2x2 meter stor och tung som en mindre personbil. Hyllplanen är ett rutnät där pluggarna envisades med att åka ur på ena sidan och när jag gick och puttade ihop där så åkte de ur på andra sidan.

Frustrerande, men efter sex timmars fipplande, puttande och sparkande så fick jag ihop den. De tre sista skruvarna fick jag dock inte i helt, men det kanske klarar sig ändå. Problemet är att jag inte ens kan rubba bokhyllan på egen hand och nu ligger den ner mitt i rummet. Björn försäkrade mig lugnande att de kan komma och hjälpa mig med att resa den när jag kommer tillbaka till Stockholm.

Onsdag
Idag har jag åkt tåg till Göteborg och landade till slut i Carros lägenhet. Här finns Internet, tv, mat, varm säng och en massa bra saker. Jonas kom förbi en sväng och hämtade post som jag tagit med. Imorgon är besiktningen och jag hoppas att allt går väl. Sen är det semester som gäller och det ska bli så skönt; umgås, ta det lugnt, pilla sig i naveln och sova. Tack alla som hjälpt till under veckan, det har varit guld värt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0