Åsiktspaket



Med anledning av en undran i Arktos blogg och mitt vilda utfall att hålla på Elfsborg i allsvenskan kommer här ett litet åsiktspaket om att ha åsikter.

Småttigt, men inte oviktigt.

Fotbollslag, film- och musik, klädstil och inställning till kollektivt kända personer. De här sakerna är, i min mening, ganska lättplacerade på skalan mellan små frågor om tycke och smak, till stora massiva värderingar, som styr ens handlande genom livet. De är helt enkelt inte värda att brinna för.

Den här ståndpunkten gör mig lite apart i sociala sammanhang, för visst är det underhållande att höra vilda debatter om musikstilar eller se en riktigt inbiten sportfanatiker när det går bra för laget. Att vara en del av populärkulturen, att kunna hålla igång ett samtal med främlingar om oviktiga, men roliga ämnen, det gör en till en starkare person socialt sett. Man markerar delaktighet eller avståndstagande i en lång kavalkad av filmgenrer, loggor, tydligt framställda böcker i sin bokhylla, tröjtryck och pikar om andra människors sätt.

Det är litet, att framhäva sin stil, men så viktigt i vardagen.

Framför allt så skapar det gemenskap. En gemenskap som jag vill ta del av, men inte till priset av att bli en sort, bli indelad i en kategori. Jag har ingen större lust att vara min lista på preferenser.

Sen har vi de stora värderingarna, som naturligtvis kan styra smaken. Men det ger märkliga effekter. En del hanterar politik som om det vore en stil; har rätt kläder, slagord upptryckta var de kommer åt och pratar om partiet eller ideologins framgångar som en OS-bragd.

Detta kanske låter konstigt, men jag tycker att det är ett undflyende sätt, en billig väg ut ur att förklara sig, debattera för sin sak och behöva tänka om när ideologin ändrar karaktär. Det är bara att heja på sitt lag. Så klart finns det människor som har genuina värderingar och bara låter smaken färgas av det, men det är sannerligen inte alla.

De stora värderingarna handlar om hur man hanterar andra människor och sig själv. Det är en myriad av val, inställningar och strategier, som inte ryms i enskilda kategorier, förutom möjligtvis på de samhällsvetenskapliga fakulteterna, där att sätta-namn-på och stämpla ingår i arkiveringsprocessen. Forskningens tafatta försök att sortera en mångfascetterad värld.

Helst ska handlingar visa vad du står för. Om man nu har principer, under förutsättning att du ändrar dem, när du själv ändrar dig, så ska de inte behöva följa samhällets trendsvängningar. Det förringar värderingar till smak.

Och då är vi tillbaka till Elfsborg.

Ibland märker jag att mitt ointresse för kategorisering går ut över mitt sociala liv. Jag är inte ajour med populärkulturen och jag har inga brandtal på lut om vem jag håller på. För det känns inte så viktigt, men innerst inne vet jag att det är det och att jag alienerar mig själv. Då händer det att jag tvingar mig själv att göra val, inte bara på låtsas, utan verkligen titta igenom alternativen och välja det som känns bäst.

Och ärligt talat, det går bäst för Elfsborg.

Kommentarer
Postat av: Gwellmyn

Kommer du då att välja att heja på ett annat lag om det skulle börja gå dåligt för Elfsborg?

2007-07-24 @ 14:17:29
URL: http://gwellmyn.blogg.se
Postat av: Modey

Jag får väl ha tålamod tills de har spelat färdigt allsvenskan. Sen kan man väl grunna på om man ska byta.

2007-07-24 @ 15:45:28
URL: http://modey.blogg.se
Postat av: k-paw man

identitet... det är så otroligt svårt att definera att det nästan blir meningslöst att diskutera. men det är ju ack så intressant för det. självklart går det inte att fånga i ett ord, en människas identitet är så mycket större än så. Och det kan finnas så många lager . Men, som jag kommenterade till ditt inlägg innan så är vi vad vi konsumerar, det här oavsett om det är ett valfritt val eller inte. Vi blir definerade av andra beroende på musikstil, kläder, åsikter, fotbollslag osv. Så även om vi själv väljer att inte välja så kommer till och med det att definera in oss i en grupp. Det är det otäcka, vi kommer aldrig undan. Jag förstår dig dock verkligen, det är små frågor det handlar om när det kommer till fotboll och kläder (För vissa är de dock allt har jag märkt) och jag som ibland brinner för små saker, typ musik, kan själv uppfatta mig som löjlig. Det är ju trots allt oviktigt, men ändå gör jag det. om att inte göra det är en bristande social förmåga det vet jag inte, men jag tror knappast att det är så. däremot... placeras man in i ett annat fack.
hmm ja. lite slumpmässigt svamlande så här tidigt på morgonen från en trött ijapanbefinnaresig

2007-07-26 @ 03:06:20
URL: http://kinapuffen.blogg.se
Postat av: Modey

Jag tror jag är med, men att vara musikopat har ofta givit att människor anser att man är lite tappad bakom en vagn. :)

2007-07-30 @ 02:25:39
URL: http://modey.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0