Onsdag 21 november

Måndagen var en givande dag på många sätt. Vi hade konferens på Långholmen i ett gammalt fängelse som var omgjort till vandrarhem, restaurang och konferenscenter. Jag och Clas kom dit i kaffepausen efter det första föredraget som hette Webben 2.0 - nya trender på nätet. Kändes synd att missa, men jag behövde några timmars sömn, kände jag.

Det var kul att träffa folket, dels de nyanställda som man aldrig sett och dels gänget på andra passet som man aldrig ser. Tyvärr var inte min spegel Mats där, men däremot blev jag bra kompis med Lotta som är Clas motsvarighet på reporterstolen.

Diskussion och problemlösning var temat för dagen och det kändes otroligt befriande att få lufta allt som man gått och grunnat på. Vi satt i en gymnasieliknande sal och det kändes faktiskt lite som att vara tillbaka i skolan. Inte mig emot, det är mitt element. Dagen avslutades med en nyhetsövning under lekartade former som gick ut på att man skulle generera mest klick ur fiktiva nyhetsscenarion.

Konferensen avrundades med middag i restaurangen, som också besöktes av chefredaktören, våra kollegor på annonsavdelningen samt vår nya kompissajt. Det var väldigt trevligt, pratigt och glatt. Så småningom drog stora delar av gänget vidare och först skulle vi gå till Judith & Bertil, nuförtiden känd för Schenströmaffären. Jag insåg till min förvåning att det var samma lilla bar som jag sett som min kvarterskrog förra sommaren på Hornstull, där det var mystrångt och folk spelade backgammon på vardagskvällar.

Det var dock fortfarande lika trångt och vi var 20-25 personer, så vi gick till en annan liten bar i krokarna istället. Därinne stod en bartender och två gäster som såg lite paffa ut när vi drällde in. Verkligen höjdarkväll, med massa socialt umgänge och en välbehövlig sammansvetsning av det nya gänget.

Dagen därpå var jag inledningsvis oförtjänt pigg, men det falnade med arbetspassets gång. Som tur var så var alla andra i ungefär samma läge.

Idag fick jag inte heller sova ut eftersom jag skulle till vårdcentralen. Men det gjorde att jag var uppe, igång och på stan för första gången på länge. Påbörjade en liten handelsrunda, men sen fick jag tag på Björn och Göran och gick och fikade istället. Vinterjacka får vänta till sen.

På hemvägen hann jag gå och handla och sen spelade Sara och jag Age of Empires hela kvällen och käkade popcorn. Alla de här ledighetsaktiviteterna kommer att stiga mig åt huvuvdet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0