Söndag 28 oktober

Jag har levt backpackerliv i Göteborg ett par dagar, vilket var mycket trevligt, även om jag inte riktigt kommer tillbaka till jobbveckan utvilad. Får gå tillbaka ett par dar i tiden:

Onsdag

Spelade rollspel i Skogås. Jag var inte helt fokuserad eftersom jag höll på att bjuda på min tågbiljett till Göteborg på Tradera samtidigt. 48 timmar innan avresa så kan man börja bjuda på dem och auktionen avslutas sex timmar innan, vilket gör den första tiden lätt poänglös. Det spelar ju bara roll hur man bjuder precis i slutsekunderna ändå. Men, Tradera hade varit med om detta förr och hade en maxbudsfunktion. Jag fick min biljett för 380 spänn vilket var bra pris för sträckan och hur i tid jag var.

Torsdag

Åkte tåg, somnade och vaknade upp i Göteborg. Det är en väldigt speciell känsla att gå ut från Centralstationen i den strida strömmen av andra resenärer mot Drottningtorget, höra spårvagnsljuden, göteborgskan och se folk igen. Hemkärt. Jag åkte till Café Talang och fick åtminstone tjenixat på flera av lajvarna. En hel hög följde med till Haket efteråt, eftersom Raoul och Gill skulle ha synthkväll. Var lite orolig var jag skulle ha mina grejer; det var ingen garderob och det är lite nervöst att kuska runt med alla sina saker i samma ryggsäck, men som tur var skapade lajvargänget en behändig väsk- och jackhög som jag gömde min längst ner i. Efter lite dividerande så slutade det med att jag följde med Carro hem och sov första natten.

Fredag

Fick frukost hos Carro och tog mig sedan in till stan för att köpa födelsedagspresenter till henne. Där mötte Per upp och vi fick en liten pratstund under shoppingrundan. Jag köpte vinterstövlar också. Det är fascinerande att jag bara kan handla saker i Göteborg. Stockholm är för oöverskådligt. Här vet jag var allt finns och min valmöjligheter. Nu var det kanske inte så slugt att lassa på sig en stor skokartong mitt i allt övrigt stök, men vi placerade alla inköpen, min ryggsäck och alkoholen till festen på Roynes kontor eftersom han arbetar mycket fördelaktigt precis på Brunnsparken.

Efter pizzaätning i Kortedala så gick vi hem till Magda och spelade brädspel, sjöng något slags karaeoke-tävlingsspel och festade. Jag kom att inse att jag ska hålla mig till de blyertsbaserade estetiska konsterna, men hade väldigt skoj. Till sist åkte jag och Royne till Brunnsparken och hämtade hela lasset med saker och fortsatte hem till Halvtumsgatan i en taxi.

Lördag

Kom något försent iväg till Carros födelsedagskalas. Vi var inbjudna på förmiddag som bestod i smörgåstårta och presentutdelning. Födelsedagstösen fick av oss Midori, Baileys med AfterEight-smak, shotglas, vinglas och biocheckar, och Per skickade med en egen present och en kärvänlig gliring om ålder. Därefter började det droppa in folk i en strid ström och det blev ett riktigt dunderkalas. Dans, fantastisk villervalla och annat som hör till sådana högtidliga tillfällen.

Söndag

Inte fullt lika alert, inte alls faktiskt. Men som tur var så fick vi ju en extra timme av staten. Jag och Royne kollade på "Children of Men", som var en väldigt vacker film, och "Oh Brother Where Art Thou", som vi redan visste var god underhållning. Sen när jag hoppades på att ingen skulle se mig på tåget hem till Stockholm, för jag kände mig lite sunkig, så stötte jag på en av mina arbetskompisar på DN i samma vagn. Vi gick och fikade i cafévagnen, men därefter så proklamerade jag en önskan om att sova och gick och gjorde just detta.

Väl hemma så möttes vi av en bataljon poliser som kom marscherande genom tunnlarna under Centralen. Jag antog att det var en effekt av att fotbollsallsvenskan tog slut i dag. IFK Göteborg vann och de huvudstadsbaserade anhängarna kom nog med det tåget. Så jag gjorde mig liten och tänkte ändra kurs från polispatrullen, men då trampar jag igenom en liten golvbrunn som hoppar upp och skramlar så att alla tittar dit med ett ryck. En av poliserna skrider då resolut fram och rättar till den med stöveln, medan jag ursäktar mig, fast jag inte känner mig särskilt felande i sammnhanget. Golvhål ska ju inte gärna tappa locket i en pendelgång.

Nu har jag fått duscha, surfat ikapp och ätit mumsiga rester från Sara och Håvards helg här. Det var allt som allt en mycket lyckad hemresa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0