Tisdag 26 februari

Nu har vi firat i flera dagar, lite som förr i tiden. Jag blev väckt av lyckönskare på lördagen och pratade fortfarande i telefon när mamma och pappa kom. De hade först varit hos Sara och Håvard i Edsberg och fikat, medan jag på mitt håll försökt klura ut hur jag skulle göra efterrätten som Hoppe serverat på nyårsafton. Den enda fruktsmaken jag kunde komma ihåg var vindruvor under ett lager smält vit choklad. Till detta la jag fritt till mango och bananer. Det visade sig vara fel, men blev gott ändå.

Vi åt mat och pratade och bytte presenter. Jag fick en "moccamaster" och smaksatt kaffe, smycken och ett par helt fantastiska tofflor. Det var en schysst födelsedag. Jag sov på Sara och Håvards soffa, vilket dock var lite bekymmersamt, inte för att den var svår, utanför att jag var van vid lite andra tider. Fick låna "Espedair Street" av Håvard, vilken fördrev några sömnlösa timmar.

Mor och far spenderade söndagen på stan, medan vi i Edsberg fick ägna hela vår kraft åt att ta oss in till den. Tanken var att jag skulle utnyttjat båten Patricias födelsedagserbjudande, som går ut på att man får äta gratis i deras restaurang och resten av sällskapet får betala hälften, men de hade fullbokat på söndagen. Istället fick det bli Jensens Bøfhus, som alla verkade helt tillfreds med. Mina sömnlösa timmar den här natten räddades av Oscarsgalan. Det var ingen storslagen omgång gala, men det gav en del bra uppslag för framtida tittande på film.

På måndagen var mamma på kurs och pappa tog med oss till Cosmonova. Tyvärr hade Stockholms alla barn fått lov samtidigt så filmerna var slutsålda. Vi gick istället runt på Naturhistoriska riksmuseet. Det var idel fantasifoster till urtidsdjur och domedagsanimationer av klimatförändringar. Jag hakade upp mig på neanderthalarnas öde och hade en lång utläggning om hur de skildras som lägre stående ras. Det berodde mer på sömnbrist än verkligt patos, men så här i efterhand kan jag fortfarande tycka att nån skulle ta sig en titt på de där beskrivningarna. Det låter verkligen som 30-talspropaganda.

Därefter lämnade vi Sara och Håvard, hämtade mamma och stack till mormor i Nyköping. Jag var vid det här laget rätt slutkörd och somnade efter det sena samtalet med mormor i vardagsrummet. Dock vaknade jag igen efter ett kort tag och fick ägna natten åt att försöka somna om alternativt läsa första delen i Arn-serien som jag hittat i mormors bokhylla.

Idag gick mamma och jag på stan i Nyköping och shoppade. Jag fick med mig en ny tröja och tre mindre vackra örhängen, men de kostade å andra sidan tio kronor styck i en besynnerlig rea på en klockaffär. Den här dagen fyllde pappa år och han hade för första gången beställt cateringmat som skulle intas i min morbror och mosters hem på kvällen. Till detta hade han fixat lite grejer till bordsdekoration och jag blev helt paff av estetiken som han uppvisade. I vanlig ordning började jag och mamma dra i saker, men pappa klippte helt sonika av stjälkarna och la blommorna på borden. Det var videkvistar och rosa körsbärsblom, som tillsammans med svarta tabletter och knallrosa servetter blev värsta japanska bordsdekoren. Helt sagolikt snyggt!

Maten var jättegod och hela lilla tillställningen mycket lyckad. Tyvärr var jag tvungen att ta sista tåget hem vid åttatiden, eftersom SJ inte gav fler lösningar för stockholmsbor på kvällstid i Nyköping. Kändes lite synd, men vi har hunnit fira på bra och jag fick lite kvalitetstid med släkten och familjen. Har kylskåpet fullt med rester och ska nu sova ut inför jobbet imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0