Tisdag 1 januari

Så var det 2008! Gott nytt år allesamman, för de jag inte träffade.

Fredag 21 december


Åkte tåg hem och blev hämtad av pappa på stationen i Arvika. Det var kallt hemma, men mysigt och lite juligt att kura i soffan och pappa var snäll och eldade friskt i pannan. Mamma visade runt i hemmet som faktiskt ändrat form och färg en del. Såg mycket fint ut!

Fick sitta och gå igenom mina gamla lådor med grejer också, eftersom de vill kunna använda mitt rum. Helt rimligt då jag flyttade ut för nio år sen. Mycket härlig nostalgi blev det, hur som helst.

Lördag 22 december


Sara kom hem från Koppom där hon varit och hälsat på Håvards familj. Vi åkte in till stan och handlade de sista julklapparna. När jag stod i herrbutiken och väntade på att få betala för julklappar till pappa så dök min mellanstadielärare Ulla upp. Hon hade en son som också kommit in på en redaktion i Stockholm, så vi pladdrade på om det. Kändes lite underligt att träffa henne som vuxen, men lite kul också.

Söndag 23 december

Julgranspyntningen shanghaiade Sara, men jag fick ägna mig åt andra estetiska verksamheter. Vi brukar rimma till julklapparna, men i år gjorde jag en helomvändning och ritade rebusar i stället. Julafton Julafton ägnades åt en högst traditionsenlig turordning av Kalle, julbord och julklappsöppning.

Jag hade köpt grejer från Coolstuff; bland annat nånslags gyroboll till pappas handled, en insektsdammsugare i miniformat till Sara och en massagespindel till mamma. Sara hade i sin tur köpt dvd-spelet Vem vill bli miljonär?, vilket vi körde lite på kvällen, plus den obligatoriska familjepokern. Det var en mysig och bra julafton.

Juldagen

Jag fick skjuts in till stan av Sara som skulle till Håvard igen. Hon kom med upp en kort sväng till Royne, som satt och pratade med Samuel. Senare dök även Tore upp och Samuels lillebror Johannes. Det var trivsamt att träffa gamla kändisar och senare på kvällen gick vi ut på Ritz, ett ställe som byggts upp av Galaxen, föreningen bakom Arvikafestivalen.

Ritz är beläget i Folkets hus och är starkt förknippat i mitt huvud till forna tiders skoldanser, men de har fixat till det väldigt bra. Där träffade jag flera gamla kompisar, men mest märkte jag en viss förskjutning i åldrarna. Nån tjej som jag hälsade på sa att hon kände igen mig för jag var "Saras storasyster".

Annandag jul

Hem till Ålgården och packa inför hemresan. Håvard kom hem till oss också och vi umgicks med mamma och pappa hela dagen. Torsdag 27 december Jag och Royne satte oss på tåget ner till Göteborg. Hann precis gå och handla mat, innan Stefan ringde från Bergsjön och undrade om jag ville komma upp på brädspelskväll, vilket jag ville och hattade iväg med spårvagn över hela stan. Det var skoj och jag lyckades tajma sista spårvagnen tillbaka.

Fredag 28 december

Vi gick och kollade på kostym till Royne och fick med oss Carro och Josef hem till Vegard i Gamlestaden. Där hade vi en rolig kväll, med spel och vin och lite bongotrummor. Lördag 29 december Jag åkte och hälsade på Lova i hennes nya lägenhet i Majorna, där det blev allmän återförening och en massa roligt skvaller.

Efter ett beklagande över att behöva åka och köpa klänning till nyår kom Lova på att hon hade sin studentklänning på vinden. Vi prövade och Lova var händig med att sy till den så att den passade mig. Därefter gick vi och käkade på en restaurang på Tredje Långgatan, där vi stötte på några kompisar som gick ett år över Lova på psykologprogrammet.

När hon skulle hem, på grund av tidig uppgång dagen därpå, så åkte även jag hem, varpå Vegard sms:ade att han var ute och svirade, med Linnea och andra som jag känner. De hade då suttit på ett uteställe inte alls långt från där vi hade varit, men Royne, som varit hemma sjuk, hade börjat piggna till så vi bjöd helt enkelt hem folket. Det var bara Vegard som hörsammade den sena inviten, men däremot så var Carro både uppe och på att komma förbi, så vi fick till en spontan och jätterolig tillställning till småtimmarna.

Söndag 30 december


Sen och slö dag, med mycket tittande på film. Nyårsafton Vi hade sparat en del ärenden in i det sista; bland annat att faktiskt köpa kostymen. Den som vi tittat ut var slut i rätt storlek men däremot så hittade vi en ny som funkade fint. På väg till Systembolaget hittade vi Jonas och hann prata lite i den enorma kön.

Sen bar det av till middagen hos Hoppe. Vi var tio personer och alla var mycket tjusigt uppklädda. Jag var nöjd med min aftonklänning även om det alltid känns lite annorlunda att ha på sig kläder som man inte är van vid.

Det var räktoast till förrätt, oxfilé, kyckling, potatisgratäng och goda såser till varmrätt samt en ugnsgjord fruktsallad med smält vit choklad på. Ja, jag var hur mätt som helst efter det!

Sen begav vi oss till den närliggande festen hos Moa, som var i full gång. Den var stor och vild och rolig. På tolvslaget så stod vi på toppen av Tycho Brahe-berget och det gav en storslagen vy över fyrverkerierna. Ägnade resten av kvällen åt stormigt kalasande och åkte inte hem förrän sent/tidigt.

Nyårsdagen


Trött som få, men allt jag behövde göra var att masa mig till tåget och sitta still i tre timmar. Sen var jag hemma i Stockholm igen. Mamma och pappa som fått låna lägenheten över mellandagarna hade kört hem en ny dammsugare som jag bett om, eftersom det är lite bökigt att frakta större saker som ensling. Det var snällt av dem!

Onsdag 2 januari

När jag gick till jobbet insåg jag att jag fått med mig Roynes förkylning från Göteborg och väl på plats var Erika lika sjuk, så vi tog det varligt hela dagen. Som tur var låg nyhetssverige i någorlunda träda och det blev en fridens kväll.

Pust. Så var det jullovet till ända och även år 2007.

Det var året som jag fick fast jobb på Dagens Nyheter. Farmor gick bort och jag och Sara bodde ihop under hela hösten. Jag flyttade ur lägenheten i Göteborg efter åtta år och in i den nya på Kunsholmen i Stockholm.

Det känns som att fokus har flyttats till Stockholm, men att Göteborg är svårt att släppa. Kanske ligger lösningen inte i att alltid dras tvehågset mellan städerna utan att helt enkelt förlika sig med att man har vänner och intressen i båda. Det blir nog bra, det här, och om inte annat så kommer det att bli spännande att se vad år 2008 kommer att innehålla.

Kommentarer
Postat av: Gwellmyn

Gott Nytt År! och välkommen tillbaka till Stockholm. 2008 kommer bland annat innehålla fortsättningen på den otroligt spännande Svavelvinter kampanjen =D

2008-01-03 @ 08:10:02
URL: http://gwellmyn.blogg.se
Postat av: Modey

Fina bitar!

2008-01-06 @ 02:59:37
URL: http://modey.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0