Söndag 22 juni

Hemma igen efter ytterligare en tur ute i landet och den här gången var resmålet en ö utanför Nyköping, som vi brukade fira midsommar på under barnaåren. Jag och Sara har inte varit med på ett bra tag, men våra föräldrar har varit där varje sommar. Någon gång i tonåren började jag stanna hemma och hålla kalas i hemmet i Ålgården, några midsomrar har jag jobbat och ytterligare någon har spenderats bland goda vänner. Det här året var det dock upplagt för att återigen besöka Bergö och släkten som har huset där.

Allting såg lite mindre ut än vad jag kom ihåg; det var kortare stig mellan bryggan och huset, som i sin tur var mindre spatiöst och till och med den enorma ängen bredvid hade krympt. Nu förklaras det ju mycket enkelt med att jag var liten sist jag var där. Vi var tolv personer som skulle huseras och då de två äldre släktingarna behövde sina egna rum fick vi sex unga klämma in oss i "Lill-stugan", en enrums-friggebod på hela 12 kvadrat. Lite som lumpen.

På själva midsommarafton kommer folk från öarna runt omkring till ängen och det är alla klassiska moment; dans runt midsommarstång, fika i solen (vilket i år blev regnet) och brännboll. Det är ganska trevligt och jag fick spela lite fotboll med kusin Andreas och två grannpojkar. Det resulterade i vild träningsvärk och en fast beslutsamhet att röra på mig oftare. På kvällen var det allmän gamman, spel och lekar med släkten.

Dagen därpå stannade vi kvar och tog det lugnt. Mamma var sjuk och det var synd eftersom hon var tvungen att sova mycket och mådde inte så bra. Hon och pappa hade planerat att ta med mormor till Stockholm för att kolla på min och Saras lägenheter, men det fick ställas in. Jag fick skjuts av kusin Emmas fästman Erik till Stockholm på kvällen. Det gav en chans att lära känna honom lite bättre och vi lyssnade på EM-fotboll på radion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0