Augusti som det har varit





För mitt minnes skull så ska jag skriva vad som hänt mig sen jag kom hem från Värmland och sommaren innan jag glömmer bort det. (Jag blåste ju av sommaren 31 juli, eftersom jag började jobbet dagen efter. Men sen blev jag tvungen att återuppliva den i och med en trevlig drinkbonanza i mitten av augusti.)

De sista skälvande dagarna av lediga juli ägnades åt att åka ut på ett besök hos Lova i Skarpnäck, med mys och mat.

Dagen därpå var det klezmerkonsert med bandet Sternfall på Mälarpaviljongen som jag gick på med Dani och Henry, för att sedan möta upp Tomas, hans japanska kompis Toshiya och dennes vän Jenny.

Det var under Pridefestivalen så vi strålade samman på en tjejklubb. Det var lite stolpe ut eftersom vi var fyra gaykillar och två heterotjejer, men däremot fick vi åskåda ett gammalt hederligt råkurr mellan ett stort antal gaytjejer. Alltid spännande!


På lördagen gick jag på Linns födelsedagskalas i Årsta där jag drack lite champagne och käkade filodegsknyten.

Är alltid lite lurigt att gå på tillställningar där man ingen känner förutom värden eller värdinnan, men jag hamnade i slang med en av teatermänniskorna som hade gått på Ingesunds folkhögskola, tillråga på allt på dramalinjen där jag praktiserade som liten.

Hon kände även min virrige trumlärare Paul, som därmed måste ha gått samtida med henne. Han var svår att missa med vilt hår, runda glasögon och fez.

Sedan drog jobbet på TT i gång och det ska jag ägna en särskild skrivning åt så snart jag vet om jag får mer jobb under hösten. Just nu kan jag bara konstatera att det händer och jag gillar det.

Under veckorna som gick hann det vara en återträff med DN.se-gänget på Söders hjärta, med lite nostalgi, snack och smygdrickande av whiskey samt ett möte med en råtta som hade eld i baken vid Lars Lucidors grav.

Det kändes som att jag behövde gå ut lite med mina nuvarande kollegor och som tur var anordnades en sensommaröl med alla vikarierna på Mosebacke. Det var trevligt och innan folk började avveckla sig hittade jag Jenny med syster i folkvimlet. Detta anser jag är ett tecken på att man bott in sig i en stad, när man kan stöta på bekanta ute på stan. De tog med mig på en odyssé runt Söder som slutligen Jocke hakade på efter sitt jobb.

Den veckan hade jag arbetat dag och gått upp klockan 06 varje morgon. Det är på intet sätt lätt att vrida på dygnet på det viset så jag hade ett stort underskott på sömn när jag kom hem den kvällen. Lördag var den enda lediga dagen på en tolvdagarsperiod. Allt jag gjorde var att sova, dröna och gå och lägga mig igen. Så skönt!

Måndagsklubben den veckan var på Bishops arms, eftersom Kulturhustaket som vi hade tänkt gå på var stängt.

Var ledig på fredagen som ersättning för mina två jobbsöndagar och förberedde min bjudning. Det vill säga städade lägenheten ordentligt efter sommarens äventyr och försökte fixa lite drinkattiraljer.

Det visade sig dock att jag inte riktigt hade nått hela vägen fram på lördagen, eftersom de flesta drinkar ska ha is i sig och jag började alldeles försent med frysprocessen.

Som tur var blev jag räddad av isprinsessan Sofia som gick förbi en mataffär på vägen till festen.

Det andra problemet var att jag inte ägde någon riktig redig mixer, som då behövs för att krossa all is. Två stavmixrar togs med till festen och med deras hjälp samt den gamla slå-ihjäl-fisk-tekniken lyckades vi få isen i rätt format. Lyckad tillställning som avslutades med sommarens absolut sista bad nere vid Vinterviken. Lova stannade kvar över natten och vi hade en skön dagen-efter med varma mackor och häng på balkongen.

Även nästa måndagssamling kunde inte hållas på Kulturhustaket eftersom den nu var abonnerad och därmed fick den också streck i betyg av Måndagsklubben®. Så går det!

Vi gick istället till en högst generisk brittpub längs Drottninggatan. På vägen hem stannade Peter och jag till på Tre Vänner, min kvarterskrog, och pratade rollspel. Det var som gamla tider i Göteborg och Tre Vänner påminner faktiskt lite om det där märkliga caféet på Vasagatan med utskänkningstillstånd som vi brukade gå till efter lajvcaféet.

Hur som helst så blev det spelkväll på tisdagen och vi kom faktiskt igång med det nyaste tillskottet bland kampanjerna. Sen jobbade jag och hade lyckligtvis bytt till mig 11-19-tjänsten. Mycket skoningsammare mot själen.

På fredagen följde jag med två vikariekollegor ut. Det slutade lite underligt eftersom den centrala figuren envisades med att tappa bort sig i vimlet, men jag tänkte skitsamma och åkte hem i rimlig tid, åt snacks och kollade på film istället. Man ska inte låta otänksamma människor styra ens tillvaro.

Istället blev det musikquiz i Ovänners kollektiv i Husby på lördagen. Sofia slog oss andra med hästlängder och vann ett riktigt fräckt pris i form av ett kylskåps-usb.


Jag sov över och vi hade en genuint skön bakisdag, med småpladder på balkongen, sen frukost, tv-spel och brumchdag på restaurang i Kista galleria. Höll på att bli kvar en dag till bara för att det var så trevligt.

På måndagen var jag på tidningen och lämnade tillbaka deras grejer, som jag lyckades lokalisera i olika grad. (For full details of that mayhem – see last post.) Därefter var det måndagsklubben på Oranjeriet vid Norrmälarstrand – tyvärr en besvikelse då maten var snålt tilltagen, servicen jäktad och växthuseffekten helt undgick oss.

På tisdagen blev jag extrainkallad på jobb.

På onsdagen gick jag och shoppade. Också en tidigare omskriven historia.

På torsdagen gick jag och klippte mig efter jobbet. Det var en riktig hårdhänt liten tjej som inte följde mina instruktioner och trots att hon var mulen envisades med att småprata. Det sämsta av alla världar. Men jag lyckades få henne att mjukna upp genom att föra in samtalet på hennes eget hår. Naturligtvis var det mycket snyggt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0