Fredag 25 april

Jag åkte in till stan på ett ärende innan jobbet och tog vägen via Hornstull tillbaka. Det var ett tag sen jag var där sist, det var där min första lägenheten i Stockholm låg, och jag kom på mig själv med att ha saknat det lite. Det är ett ganska oansenligt hörn av Södermalm, men det är åtta kvarter omgivna av  vatten och fyllda av kitschiga affärer, folk ser ut lite som de gör i Göteborg och det är på det hela taget väldigt mysigt. Jag ska fråga Anton om jag kan få bo kvar på Stadshagsplan ett år till, men annars är det nya vyer som gäller och det känns inte allt för hemskt heller.

Väl på jobbet var det fotbollsderby igen, och den här gången tänkte vi att ingenting kunde hända. Det hade ju nyligen varit bråk, pinsamt sådant, med fans inblandade och till den här matchen hade det tagits fram strategier för att undvika att klackarna ens möttes på vägen ut från arenan. Tji fick vi. Huliganerna smet ut, ställde till bråk, vakterna fick tokpanik och drev hela det "vanliga" folkhavet rakt ut i detta kaos och det blev blod, gråt och tandagnisslan för hela slanten.

I detta var det en fridfull stund när jag fick gå och äta. När jag satt där och tuggade så knackade det på fönsterrutan ut till gatan och där stod Rasmus. Han bor ju precis i närheten och var på väg hem, men smet in en stund i matsalen och tog en kaffe med mig. Det var roligt, och vi hann prata lite Valborg som nu närmar sig. Min plan är att åka till Uppsala i år igen.

På fredagen var det en trevlig start på jobbdagen med glasstund ute i solen med hela avdelningen. Det har varit somrigt i stan de senaste dagarna och det känns bra, även om jag får sitta inne större delen av tiden. Ikväll hände inget särskilt förutom att Nobelstiftelsen gjorde slut med TV4 efter att Nobelsändningarna censurerats i Kina. Det var lite spännande, eftersom Reuters hakade på och vi fick skriva en engelsk kortversion. Jag promenerade hem båda kvällarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0