Tisdag 22 januari

I lördags gick jag upp "tidigt", dels för att vi skulle ses i Skogås och dels för att jag haft en plan att vända tillbaka dygnet något. Precis när jag skulle bege mig ut genom dörren hörde Jocke av sig och undrade om jag ville ha bilskjuts. Och det är ju alltid lite smidigare och lite trevligare. Det innebar dock en liten rundresa i Solna-området för att plocka upp Ove och Tomas, och några ohemuligt långa köer på väg söderut.

Väl framme skaffade vi mat och spelade rollspel ända tills det var dags att bege sig in till Kattas avskedsfirande på Sjätte Tunnan, en bullrig, men klart tidsenlig medeltidskrog i Gamla stan. Där var en hel hög människor som även jag känner i bekantskapskretsen, folk man inte sett på ett tag och det var roligt.

Söndagen ägnades oavkortat åt flyttbestyr. Sara hade en mastig dag, med att vakna på jobbet, bege sig till Ikea och möta upp morbror Lasse, som råkade vara i stan och snäll att köra sängen till nya lägenheten. När hon kom hem från den pärsen blev det vila och mat. Sen packade vi ner alla grejer och tog en taxi till Edsberg.

Lägenheten låg på markplan i ett av höghusen i Edsbergs centrum och hade en liten uteplats med bord och spaljé. Inuti, helt okej. Det var lite knas med lysrör och en trasig ugnslucka, men det skulle vaktmästaren komma och kolla på. Vi gjorde ett stort ryck och gick för att handla. Ica-butiken och Edsbergs centrum låg ett bokstavligt stenkast bort så det gick hur smidigt som helst. Det tog hela kvällen att packa och plocka, så jag fick chansen att pröva förbindelserna nattetid in till stan. Det får ju ses som lite besvärligt, men in till stan tar man sig dygnet runt därifrån i princip. Jag fick byta i Danderyd och på Odenplan, men en bok och hörlurarna gjorde att det kändes väldigt överkomligt.

På måndagen började jag jobba igen och kände att mina ansträngningar att vrida dygnet gett frukt. Utvilad och vid gott mod gav jag mig på arbetskvällen som mest bestod av Guldbaggegalan. Den var dock roligare än Idrottsgalan, antagligen för att idrottsmän inte kan mäta sig med showmänniskorna när det kommer till stämning och humor.

Efter jobbet bar det av in till stan, eftersom Jocke fyllde år och hade bjudit ut folk. När jag kom fram var det tre tappra kvar; Dani, Tomas och födelsedagsbarnet själv. Vi prövade den lokala hårdrocksbaren, som var skrämmande lik Rockbaren i Göteborg, och då också ganska hemtrevlig på något konstigt vis. Därefter bar det av till Sätra där Dani nyligen flyttat in hos Jocke och vi ägnade natten åt riktigt roligt flams och trams.

Idag trodde jag att detta skulle komma tillbaka och bita mig, men lyckligtvis så prickade jag in rätt antal sömntimmar, även om de var för få, för jag kände mig inte tillnärmelsevis trött på hela dagen. Sara och jag har ju kikat på en högteknologisk väckarklocka som man har på handleden och den väcker en i rätt fas av sömnen, som är närmast liggande den tid man skulle ha gått upp. Tyvärr kostar den alldeles för mycket.

Idag var det bomber, börs och handboll som gällde och det blev ganska bra på det hela taget. Jag vågade mig på fisk med äggsås i matsalen, men tydligen har inte mammas sätt att göra äggsås slagit igenom i restaurangbranschen, så jag var smått besviken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0