Måndag 2 juni

Det var en bedrövlig sportdag på söndagen, då Sverige träningsspelade mot Ukraina inför EM i fotboll och inte så mycket förlorade, som inte lyckades med nåt. Sen helt utan paus emellan så började det avgörande OS-kvalet i handboll, en gren man ändå haft lite förtroende för aldrig kommer att göra en besviken. Men tji fick jag. De förlorade, betedde sig och kom inte till OS.

Ett lite mer tyngdfyllt moment under kvällen var att förbereda den massiva satsning som tidningen gjort på pressfrihetspriset Guldpennan som delades ut på tisdagen. Li Changqing, som fått priset, kunde inte komma och heller inte hans anhöriga för de kinesiska myndigheterna beviljade inte resetillstånd. Det är dags att lägga ner nu, Kina.

På måndagen hade jag två sammanstötningar med annan media. Först kollapsade sidan utan förvarning och medan jag höll på att ringa teknikerna så hörde Dagens Media av sig och undrade hur det stod till. De måste ha sommartorka. Att DN.se ligger nere i en halvtimme är väl medievärldens motsvarighet till ett tillfälligt stopp i tunnelbanan i nyhetsvärde. Men notis blev det i alla fall och jag blev citerad.

Lite senare på kvällen ringde det på nattchefens telefon och jag svarade för att pappersgänget satt i möte. Det var en brasiliansk reporter som hade försökt komma fram till bildbyrån en trappa ner. Där hade hon ställts inför ett flervalsläge på svenska som rabblat upp "Tryck 1 för hablahabla, tryck 2..." och så vidare. Hon hade testat och hamnat hos oss. Vi var ganska jämna i vår haltande engelska, men jag lyckades rota fram ett telefonnummer. Då ville hon antagligen tacka mig personligen och frågade vad jag hette. När jag sa det så skrattade hon och försökte lite, för att till slut utbrista: "Don't you have a nickname?".

Kommentarer
Postat av: Carro

intressant att de lyckades stava fel på citeringen haha

2008-06-19 @ 01:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0