Onsdag 26 mars

Håhå, jaja. Det var verkligen bra att välja vinterkläderna för den här påskresan då det har varit midvinterköld och ymningt snöfall hela helgen.

Fredag

Vi fortsatte GothCon i traditionell anda genom att dra ihop till ett flera timmar långt parti Advanced Civilisation. Någonstans på kvällskvisten dök Josef upp och hoppade in. När vi efter denna långkörare satte oss i cafeterian för att spela nåt avslutande lättsamt, så föreslog Jonny på skoj Britannia och i ett ögonblick av uppsluppen trötthet samtyckte Royne och Samuel till detta. För den oinsatte är Britannia mitt favoritbrädspel, som jag får syssla med enormt sällan. Det var skoj och väldigt övertrött. Jonny, ordningen själv, lyckades felsortera och välta saker när han skulle plocka ihop, men det resulterade mest i en massa fnitter.

Lördag

I princip en upprepning av fredagen, förutom att det blivit kallare, vi spelade längre och käkade mer GothCon-korv. Jag börjar inse att jag känner igen en del på GothCon enbart för att de är också är konventsrävar, men det känns ändå lite hemtrevligt att se dem.

Söndag

Samuel hoppade på en buss tillbaka till Uppsala på morgonkvisten, medan vi gick hem och sov ut. För att riktigt avrunda spelhelgen bjöd vi sen över Carro, Jonathan och Vegard och testade Carros nyinköpta spel. Vegard bidrog till snacksen med en godispåse, stor som en vetemjölsförpackning. Till och med butikskassörskan reagerade med ett "oj, det var inte dåligt!". När vi misslyckats med att konsumera den, drack vi vin och pratade. Carro och Jonathan drog sig hemåt och jag, Royne och Vegard fördjupade oss i diskussion, en riktigt lång, givande och glad sådan som tog upp resten av natten och behandlade bland annat vad ens egen Tyler Durden skulle göra.

Måndag

Jag fick låna en aftonklänning av Lova till nyår och inte lämnat tillbaka den, så jag begav mig dit för att göra så, men i första hand för att ses. Lova bor i Majorna i ett av de där mysiga gårdshusen och sist jag var där hade hon just flyttat in. Nu såg det mer ut som hemma hos henne brukar och jag fick sitt i den gamla fåtöljen och dricka kaffe. Det bjöds även på påskmat som blivit över och det var schysst, eftersom min egen påsktradition inte innehåller nån vidare kvalitetsmat. På sin höjd kan man få godisöverslag på GothCon, men inga ägg. Vi hade faktiskt ett klassiskt tjejsnack, vilket var bra på flera sätt och skönt att få dela med sig och dividera om allt som hänt. Väl tillbaka på Halvtumsgatan så hade Wessman kommit hem och vi kollade lite på film, bland annat Over the Hedge som är en av de bättre tecknade filmerna som gjorts på de senaste åren.

Tisdag

Royne gick till jobbet tidigt och jag begav mig till café Talang för att fika med Jonas, min gamla inneboende och tillika kompis från Arvika. Där var det även fullt med lajvare och jag hann säga hejdå till folk. Den här gången tog jag tid på mig på tågstationen och köpte i gengäld alldeles för mycket lektyr. Efter tre blädder i en av tidskrifterna somnade jag prompt och vaknade inte upp förrän vi var framme i Stockholm. Så nära tidsresa som man kommer i dessa dagar. Lägenheten stod kvar i sitt lite tilltufsade skick, men efter lite plockande så var det inte så illa. Blommorna levde och maten i kylen hade till och med någon dag till godo. Trots mitt dagtida sovande så somnade jag i tid.

Onsdag

Vaknade efter att ha sovit i över nio timmar och tog mig till jobbet. Där var allt ganska som vanligt. Lilly var kvar som inhoppare och hade klarat sig från att snöa fast på sin Smålandsvistelse. På nyhetsfronten var det ett hus som rasat i Norge, troligtvis med tillhörande dödsfall, men de kunde inte gå in i byggnaden eftersom det brann vilt i en gastank. Vidare hade en man blivit överfallen av en björn som sköts under kvällens gång, vilket fick liv på djur vs jakt-förespråkarna, och Sverige spelade jubileumsmatch mot Brasilien. Det var femtio år sen silvermedaljen i fotbolls-VM och Brasilien vann nu liksom då, men på en snöplig målvaktsfadäs den här gången.

Det var min påskvecka. Den kunde ha varit varmare, men knappast roligare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0