Sött och salt

Jag hade fyra dagar ledigt och spenderade hela måndagen med att restaurera hemmet till sin normala nivå av trivsel. Som tur är har mitt nya hem både tvättmaskin och diskmaskin, men jag kan inte köra dem på natten för grannarnas skull. Jag har länge funderat på hur mycket jag egentligen låter när jag irrar runt på nätterna, men på onsdagen stötte jag på mina närmaste grannar i trapphuset, det var ett par i min ålder, kanske lite äldre, och ur konversationen kunde jag lura ut att de inte hade hört mig alls. Vilket var skönt.

Tisdagen blev en mycket trivsam runda spel, medan onsdagen bjöd på sött och salt. Jag hade en tid hos tandläkaren och det var blodigare än vanligt. Nu råkar jag vara begåvad med hålfria tänder, till största tack antagligen mina fiskätande föregångare i släkten, men istället har jag alltid tandsten. Denna plockades bort med bestämd hand av tandhygienisten och i processen lyckades hon få tandköttet att blöda en hel del. Som tårta på moset skulle hon behandla tänderna med en högtryckstvätt med saltlösning. Jag hade hellre tagit den fåniga banansmakande flourbehandlingen.

Efteråt gick jag och shoppade lite kring Fridhemsplan; gamla jaktmarker efter min tid som boende på Kungsholmen och sen bar det av ut till Björn, som fyllde år. Jag köpte godis, vin och boken Imperiet av Ryszard Kapuscinski. Det är en bok som jag själv håller på med just nu och gillar skarpt. Malin, som fyller något senare, fick boken Faktoider, som behandlar moderna myter, vedertagna missförstånd, etc. Den gav jag även till pappa i julklapp och bägge gångerna har jag önskat att jag köpte en extra till eget bruk. Måste komma ihåg det till nästa gång jag är i en bokhandel.

Sista lediga dagen blev en liten tur på stan där en hjärtlig jeansaffärspraktikant hjälpte mig hitta ett par nya byxor. Jag är kort och inte anorektisk, så problemet är ofta att hitta byxor som inte hasar längs backen, men de skulle lägga upp dem till mig tills imorgon. Det blev även en eltandborste enligt föreskrifter från min lätt sadistiska tandhygienist. Sen åkte jag hem och Jimmy kom över på middag. Kvällen avrundades med filmen Fanboys, en hysterisk resa genom USA med ett gäng Star Wars-fantaster. Bilden av nörden kändes rätt amerikansk och bara bitvis rolig, men däremot var det skoj att de hade med Jay och Silent Bob.

Nu är det fem dagars jobbande igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0