30 år

Nu har jag firat av jubilerandet på alla tänkbara vis. Först kom syster Sara uppresande från Malmö och eftersom dessutom mor och far var i stan för att gå på en konsert så passade vi på att gå på restaurang. Samma som vi gått på förr om åren, när jag eller pappa ska firas. Han fyller tre dagar efter mig och fick en present med ledtråden "världens äldsta stad". Sara gissade vilt på Rom; "han ska få rom!". Själv fick jag en start till en resa och en kamera som också kan filma. Vi testade den genast.



Dagen därpå åkte Jimmy, Sofia, jag och Sara med alla grejer till festlokalen i Solna och började ställa iordning med hjälp av Tomas och Lova. Det var hur skönt som helst att få lämna ifrån sig ansvaret, efter långa veckor av planering. Alla var så snälla och fixade jättefint. Vad ska jag göra? Gå och klä upp dig, blev svaret. Vi tar hand om det här.



Innan festen hade jag vacklat lite kring frågan om mat. Det finns hur mycket fräck cateringmat som helst, men det är snuskigt dyrt och ganska platskrävande att ställa upp en buffé insåg jag. I närheten av lokalen hittade jag ett café som gjorde pajer. Jag ringde och frågade om de kunde göra nio stycken och Nettan, som den hjälpsamma cafémadamen hette, lovade att till och med komma körande med dem. Det var alla sorter; lax å spenat, vegetariska, kyckling och massa gott, blev väldigt bra.



Det var ett ruskigt oväder på utsidan, så folk kom i drivor. Jag körde på värdinnan-i-dörren-strategin och tog emot, anvisade mot bålskålen och öppnade presenter löpande. Det var ganska okej sysselsättning precis i början eftersom folk, huru väl jag känner dem, inte kände varandra helt bra. Det löste sig bra i takt med mat- och dryckesintag. Jag fick riktigt fina presenter; Marie hade gjort en hel sjal till mig och jag som alltid skojat med henne om hennes stickningar, Sofia hade skapat ett smycke som var hur fräckt som helst (se nedan), jag fick fina viner, godis i mängder, en takvandring på Stockholms högre höjder och sen hade jag bett att få kort på folk, fick massor. Tomas hade gjort ett helt album, så jag höll på att börja grina redan innan festen börjat.



Folk stannade sent, det var dans och härlig villervalla och mycket nostalgi för mig. Skönt avfirande av 30-årsdagen. Vi var kvar enormt sent, men järngänget av nära vänner fixade städning och sammanplockningen också. Sjukt skönt, stort tack!

Dagen därpå hade jag och Sara bakfyllemys och Jimmy kom över med pizza och film. Vi var ungefär såhär sammanhängande.



På själva födelsedagen, som var tisdagen efter festhelgen, gick jag och Jimmy ut på restaurang Landet och åt lustig mat och hade det gott.

I all övrighet har det varit dramatik i trafiken i Stockholm. Jag drabbades bara delvis, en kort episod av att springa gatlopp mellan fastsnöade fordon nära Liljeholmen och komma på överfyllda ersättningsbussar för att ta sig in till måndagsklubben. Vidare har jag fått spela en massa spel och försökt tvinga i vänner godisresterna från festen. Nästa punkt på tablån är Toves 30-årsfest i Göteborg. Ska bli skoj, såvida fimbulvintern lättar och låter mig ta mig tvärs över landet nästa helg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0